4

Kapper

Geplaatst onder Groeipijnen op April 7th, 2008 om 18:40 / 4 Reacties »

M’n kapper heeft geen makkelijk leven zeg ik u! Ten eerste weet ik nooit wat ik wil (bij de kapper althans) want tenslotte is m’n haar toch één van de eerste uiterlijke kenmerken van me. Een mens kan niet zomaar even van kapsel veranderen (zeker niet als het te kort geknipt is) net alsof men van t-shirt zou veranderen en het is net dat, dat de keuze zo moeilijk maakt.

Ten tweede ben ik niet zo happig op kappers want zover m’n ervaring met hen reikt was het steeds verkeerd geknipt (veelal te kort). Ach ik weet nu niet of het haar ongehoorzaamheid of mijn slechte instructies zijn, maar het doet me alvast twijfelen aan het ganse kappergebeuren.

kapper-1
De voor snit (voor die ene keer dat het plat lag)

Nu, dit weekend ben ik toch nog eens naar de kapper geweest en na uiteindelijk gezegd te hebben wat ik moest zeggen (op hoop van zege) begon m’n kapper te knippen en keek ik vol spanning toe wat er uit de bus zou komen. Deze keer zag het er vrij goed uit, maar toch … nog geen paar seconden nadat ze haar schaar neergelegd had rolden de extra vragen zoals “Kan dit niet wat korter? ” en “Kan je hier nog wat uitdunnen?” over m’n lippen.

Nu, ze gaf me een degelijke uitleg: neen want dan valt het model niet meer (niet dat ik ooit een model wil hebben, per slot van rekening heb ik de laatste 2 keren zelf m’n haar geknipt – met alle gevolgen vandien) en uitdunnen gaat niet want dan wipt het langere haar hier nog meer naar omhoog.

Wat argwanend geloofde ik haar, ging over tot betalen en – na eerst nog eens wild door m’n haar te wrijven – vertrok richting huiswaarts; Tenslotte was het nog wel best te pruimen het resultaat!

kapper-2
De na snit 🙂

Toen ik thuiskwam en m’n mailbox opentrok zaten er alweer drie mailtjes voor 3RDS, m’n eigen bedrijfje in bijberoep, te wachten. Eén bedanking voor een afgewerkt project en twee mails met vragen met (cruciale) wijzigingen alhoewel die projecten bijna afgewerkt zijn. En het is precies op dat moment, beste lezer, dat het in me begon te dagen: ik ben jandorie geen haar beter dan m’n eigen klanten als ik zelf klant ben!

Zonder scrupules vroeg ik m’n kapper om nog een paar stukken weg te knippen, terwijl ik het niet luchten kan wanneer een klant vraagt om (meer dan halfweg het proces) dat logo toch nog groter te plaatsen! Sterker nog, ik had naast de vorm ook nog commentaar op de structuuur (uitdunnen), terwijl een klant van me al snel enige wrevel kan opwekken als hij/zij vraagt om een paar kolommen en afbeeldingen te wisselen terwijl de site reeds in de afwerkingsfase zit.

Nu, m’n kapper gaf me zaterdag een vrij geloofwaardige uitleg, waarop ik niet protesteerde. En dan besef ik alweer iets: Wanneer een klant een vrij absurde vraag richting m’n mailbox stuurt, schiet een gelijkaardig scenario als bij m’n kapper in werking: met een redelijke uitleg temper ik de klant z’n enthousiasme, hopend dat hij/zij die in acht neemt.

Ik geef toe, nooit had ik gedacht dat een kappersbezoek zoveel kon losmaken … het doet je toch wel even nadenken over de zaken, zo’n kappersbezoek!

Geplaatst onder Groeipijnen

4 Reacties op “Kapper”

  1. April 8th, 2008 op 7:28 am # Wolf

    Timerfunctie nog niet gevonden ;)?

  2. April 8th, 2008 op 9:28 am # Bram Van Damme

    @Wolf: wel gevonden, maar speciaal voor jou heb ik ze in de spiegel getrokken 😛

  3. April 8th, 2008 op 2:19 pm # verheecke marianne

    Leuk hoe je je kappersbezoek vergelijkt met je houding tegenover je klanten 🙂

  4. May 26th, 2008 op 10:59 am # Pieter

    Heerlijk !

Reactie plaatsen

Nieuw in Gent?

Nieuw in Gent is het persoonlijke blog / online dagboek van Bram Van Damme en vertelt z'n belevenissen in en rond Gent sinds hij medio 2007 van Deinze naar Gent verhuisde. (meer)

Recente reacties

Advertenties